Reisverslag Rene

Dag 16 Sarria – Santiago 130 km 10/08/2013

DSC04476 DSC04492 DSC04489 DSC04482 DSC04481 DSC04479 DSC04478
Hoera, de laatste dag, vol goede moed vertrokken, maar zoals het spreekwoord zegt ; de laatste loodjes wegen het zwaarst, awel ’t is nog juist ook, echt een zware rit met het eerste deel een paar kanjers van ongeveer 600 meters en wat er daarna kwam, het was niet van de poes, een beetje zoals bij ons maar dan wel in de streek van Frasnes, een paar km klimmen, daarna een paar kilometers afdaling, awel zo’n keer of 25 en je was er, Echt zwaar. Maar de aankomst doet alles vergeten en het was overweldigend om aan te komen op het grote plein voor de kathedraal waar het ietsje te emotioneel werd; Eind goed al goed.
Wat rest mij nog; eerst ietsje technisch; over gans de route heeft mijn fietsje het zeer goed gedaan, enkel maar 2 platte banden, 2 x remmen verandert en mijn wiel die ietsje los is gekomen, en voor de rest alles OK
Wat ik zeker moet aanhalen is, een bijzondere dank aan allen die mij gesteund hebben; de ploegmaten van de WTC, trainingsmaats, Paul, Luc, Johan die speciaal met mij getraind hebben, morele steun van alle vrienden, maar in het bijzonder; ons Jenny die achter mij stond, alsook Martine en Freddy van wie wij mooie mailtjes kregen, maar de grootste dank gaat naar mijn vrienden Rita en Alex die het mogelijk gemaakt hebben om zorgeloos deze uitdaging te volbrengen; dit is onbetaalbaar.
Moraal van het verhaal; het is een echte levensles geweest; waarin je jezelf dikwijls tegenkomt, je mag vloeken jammeren enz…. het doel dat je wilt, bereikt je als je maar je grenzen kent. het was een ervaring in nederigheid en dankbaarheid. Nogmaals bedankt aan iedereen.
Met emotionele groeten René

Dag 15 Ponferrada – Sarria 110 km 09/08/2013

Aha, de voorlaatste dag !!! Normaal een korte etappe, maar de ontwerpers wisten wel waarom. Vol goede moed vertrokken met het idee ’t zal vlug opgelost zijn, zelfs de  DSC04464 DSC04465

DSC04467 DSC04468 DSC04469 mensen van hier hadden een tunnel voor mij gekapt, alsook het gezelschap van honderden peligrinos op mijn weg en relatief plat tussen de bergen was alles wat ik mij wenste. Ik had wel een raar voorgevoel omdat ik parallel meefietste met een autostrade, tot plots mijn weg naar beneden liep en de autostrade zag ik enkele honderden meters hoger verdwijnen in de bergen. De merde begon; een paar uur klimmen tot ik op 1300 meter kwam en ’twas nog niet genoeg er kwamen er nog zo’n twee van dezelfde hoogte, ‘k zweer het het was afzien, maar tevreden over mezelf, ik heb ze allen goed verteerd. De kers op de taart kwam op het einde; bij het binnenrijden van Sarria, kwam ik Alex tegen die de weg kwijt was ( ik ook) en na veel palaber, vonden wij het hotel, wel 7 km uit de koers en redelijk hoog gelegen. Eind goed al goed. Tot morgen in Compostela !!!DSC04472DSC04474

Alex, Rita en René

Dag 14 Beneventa – Ponferrada 120 km – 08/08/2013DSC04457 DSC04459

Vertrokken uit een hotel waar er gene stoef op was, 2 croissants met een koffie was mijn ontbijt, ge zult er ver mee komen; alhoewel ik vandaag nog nooit zo goed heb gereden;DSC04460

Bij het buitenrijden van Beneventa trok een vreemd zicht mijn aandacht, een dorp onder de grond; een berg aarde met allemaal schouwen, het was een bewoond dorp van Bohemiens, raar maar waar. Het eerste deel van de rit was weer langdradig, plat en saai, maar in de verte doemden er een resem bergen op en ja ze waren voor mij; de laatste 50 km was de moeite, een niet te steile beklimming

( alleen de laatste 1000 meter waren toch 16%) brachten mij op een hoogte van 1500 m, dit liet volledig samen met de camino voor de wandelaars, iets verder (zie foto) een hoop stenen met een kruis; daar werpen alle pelgrims hun zorgen weg, je moest eens zien wat er allemaal lag. Daarna kwam het toppunt van de dag; een steile afdaling met allerlei kleine baantjes van een 20 km lang, amaai mijn fietsje en de remmen.

Dit alles gaf een uitzonderlijk prachtig zicht; Wij zijn veilig geland in een prachtig hotel. Alléé nog 2 dagen en wij zien Compostela (als ’t God belieft)

Tot morgen Alex Rita en René

Dag 13 Castrjeriz – Benaventa: 160km 07/08/2013DSC04445 DSC04440

DSC04441 DSC04442 DSC04443 DSC04444

Deze morgen met spijt in ons hart vertrokken uit ons hotel want de waardin heeft ons meer dan ooit in de watten gelegd, gegeten en gedronken dat het geen naam had voor weinig geld, moest ik nog eens in de buurt zijn ik reserveer onmiddellijk. Verder was het vandaag een saaie rit, met glooiende wegen, maar redelijk lang; mijn vriend de wind deed nog een duitje in de zak met een straffe tegenwind, van de temperatuur mocht ik niet klagen het was betrokken met op het laatst een fikse regenbui.Wat ik wel moet vertellen is dat ik vele kilometers naast het pad van de pelgrims ben gereden, ik moet toegeven dat ik een beetje beschaamd was, want wat die mensen presteren is zwaarder dan het mijne; het gaat niet over een enkeling maar duizenden mensen die dit doel hebben.

Heb ook een platte band gekregen( mijn 2é) juist als ik toekwam in het hotel

Alléé nog 3 dagen. Tot morgen mvg Alex Rita en René

Dag 12 Sto Domingo de Calzada – Castrojeriz 138km 06/08/2013DSC04438 DSC04431 DSC04433 DSC04435 DSC04437

Vertrokken onder een bewolkte hemel (zie wolken in de bergen) relatief plat( ik dacht goe bezig, tot een 20 tal km verder een colletje van 1245m, moet zeggen het stijgingspercentage was niet te hoog ongeveer 8 %, ’t ging zeer goed, ook met de hulp van Alex en Rita die op verschillende plaatsen mij stonden aan te moedigen en mij ook opwachten op de top, daarna een prachtige afdaling maar niet veel verder nog een molhoopje van 1100m. Verder een zeer mooi parcour met prachtige zichten. Ontvangen in een mooi pittoresk hotelletje vlak op de camino; rare gasten zien aankomen; Voor de rest alles Ok, nu flink rusten want morgen staat er 160 km op het programma

Groetjes, Alex, Rita en René

Dag 11 Estella – Sto Domingo de la Calzada 110 km – 05-08-2013

DSC04430 DSC04417 DSC04418 DSC04421

Gisteren terug in een plaatselijk feest gezeten met zelfs stierengevechten, deze morgen waren de straten afgezet om de stieren los te laten, heb nog Alex verwittigd, maar hij was te laat. Ik volle moed aan mijn 11é rit begonnen met een beklimming ( was maar een kleintje) en nadien een relatief vlakke rit afgewerkt. Na een paar km het echte wandelpad naar Compostela gekruist (dat is afgebakend door heel het land) en vele wandelaars tegen gekomen. Ook verscheidene fietsers gepasseerd, maar het was allemaal espanjol, tot nu toe geen andere pelgrims tegen gekomen. Onder een betrokken hemel( wat echt veel deugd deed) het ganse parcour vlot afgelegd. Aan het hotel aangekomen had ik de mogelijkheid rechts het hotel en links een specifiek hotel voor de pelgrims. Alle mogelijkheden waren voorzien, zelfs douches, slaapplaatsen en een binnenkoer om hun was op te hangen. Heb er ook verschillende wrakken zien rondlopen met kapotte voeten enz..

Als de rest van mijn ritten zo verloopt, daar wil ik voor tekenen, maar de verwachtingen morgen spreken een andere taal, hopelijk liegen ze
Groetjes Alex, Rita en René Alléé, dan weer tot morgen, nog 5 dagen to go

Dag 10 Elizondo – Estella 120km
  04/08/2013

DSC04411DSC04404DSC04407

Na de prachtige feestelijkheden hier in Elizondo en het vertrek met het geluid van een klaterende waterval, maar ook met een halflege maag ( het ontbijt trok op niks) fietsten wij richting Estella. Wat dacht je na een paar km het eerste obstakel, een klimmetje van ongeveer 12 km tot een hoogte meer dan 600 meter, ik dacht nu komt er een afdaling, maar noppes lichtjes dalen en dan terug naar 1000 m. Ik zweer het op een halfvolle maag en na 23 km 2 beklimmingen, ‘k zat kapot, ook nu en dan eens wegglijden op de kaka van loslopende paarden en geiten. Dan richting Pamplona; wat Truus daar met mij heeft gedaan tart elke verbeelding; ik geloofde haar niet omdat ze mij altijd op een 4 vaksbaan wilde en er stonden verbodstekens. Ben er na 2 uur uitgeraakt en dan relatief vlak een 20-tal km kunnen  rijden tot de pijl 34 km: Estella, dan begon de miserie: een klimpartij van een 13km , aan constant 12% in de brandende zon, alle Spanjaarden die mij passeerden vroegen zich af; wat doe deze zot ’s middags in de zon op die berg

‘k Heb gezworen nooit zoiets meer te doen, om de haverklap stoppen onder een schaars boompje om iets te drinken, dan een paar 100 m te voet dan weer op de fiets  enz, enz… wat een miserie.

DSC04399DSC04416Het prachtig hotel bij aankomst maakte veel goed, maar vanavond ga ik vroeg onder de wol dat ik morgenvroeg uitgerust ben

Gr Alex Rita en René

Dag 9 Linxe – Elizondo  120 km 03/08/2013

Vertrokken deze morgen vanuit Hotel de ‘2 ezels’ (foto: 3

DSC04382met goeie verwachtingen naar Espanja. Tot in Urt ging alles goed met zelfs een prachtig zicht op een brede rivier, tot ik in de verte zo’n heuveltje zag liggen, en van ‘t een bergje kwam ‘t ander, het ging plots serieus bergop ik had het gevoel dat ik in de Vogezen zat.

DSC04394Wij hadden afgesproken aan de grens om samen erover te gaan en een foto te nemen van een keerpunt in de reis maar wij ontdekten juist een Franse grenspost.

En toen kwam het ergste, ik mocht 10 km klimmen aan een percentage van gemiddeld 10%, ik zweer het, het was afzien, heb zeer goed ondervonden dat ik op de camino van Compostela zat.

De afdaling was natuurlijk plezant en duurde tot in Elizondo, waar er jaarlijkse feesten aan de gang waren, echt de moeite om te zien (op de foto waren wij in traditioneel Baskenpak)DSC04391

Als het zo zwaar blijft in Spanje staat er mij nog het een en ander te wachten

Tot morgen

Alex, Rita en René

Dag 7 Rochefort – Toussant les bains – 170 km 01/08/2013

DSC04374DSC04373Vandaag een lange rit ( heeft te maken met een hotel te reserveren in Lacanau: was beze ten hebben 30 km verder moeten boeken in Toussant Les bains

’s morgens om 6 u was het al 25 graden, dus het beloofde. Om Rochefort buiten te rijden moest ik eerst een gigantische brug over en dan nog 41 km naar Royan, waar wij de overzet moesten nemen

Onze Truus had weer kuren en wilde mij niet de route geven, zodat ik een adres moest plaatsen, en wat deed ze , ze toonde mij de schoonste plekjes maar met 10 km te veel. DSC04370Dan begon mijn lijdensweg, je moet je voorstellen, ge rijdt van Elst naar de zee, zo plat als een biljart, met kaarsrechte wegen, als je 10 minuten naar het asfalt keek, en je richtte je hoofd op, was het nog altijd even ver als ervoor, en als je daarbij onbeschut in de zon aan het rijden bent met 38 graden, kan je je voorstellen dat dit een van mijn saaiste ritten was dat ik ooit heb gereden ( moet wel toegeven dat mijn vriend de wind in het nadeel blies, maar dat zorgde wel voor de nodige afkoeling), kwam er nog bij dat ze mij de laatste 25 km in een fietspad ( oude bedding spoor) bracht die ook kaarsrecht was en zonder beschutting. DSC04368Meer kan ik er niet over vertellen, maar het positieve was wel dat Alex en Rita mij opwachtten in de bar van het hotel en dat ze mij enorm hebben gesmaakt.

Tot later, de groeten Alex, Rita en René

Dag 6 – Mauleon – Rochefort 130 km , 31/07/2013

DSC04365‘t Is nog donker om 6 u, als wij ons al klaarmaken om te gaan ontbijten ( de baas had zijn ontbijt al klaar om  7 u)DSC04366

Vertrokken om 7.30u; een luxe, nu kon ik deze voormiddag al een groot aantal km bollen

‘t Is een luxe vandaag ( behalve de eerste paar uren, want het was gemist, en mijne bril was beslagen zodat ik Truus niet kon lezen), na een tijdje verstond ik het niet meer en dacht ik dat ik op de autostrade zat, want hier en daar was het een 4-vaksbaan met  zelfs verbodstekens van 110 km

HDSC04363eb gene flik gezien en ben maar dapper doorgereden, de eerDSC04361ste 50km had ik de indruk dat het  merendeel bergaf ging

Moest ik alle dagen zo’n mooie route hebben, stond ik op een paar dagen in Compostela.

Ben dan ook een paar uur te vroeg aangekomen in Rochefort, het Hotel was nog dicht, maar  een paar huizen verder was er een Tabacbar en de frisse pinten maakten het wachten aangenamer

Vandaag is de bedoeling eens goed te rusten, want morgen wacht mij een rit van 160km

See you,

Alex, Rita en René

Dag 5 Chateauneuf s/ Sarthe naar Mauleon 120 km 30/07/2013

DSC04354Een prachtige morgen diende zich aan om 6 u, ons hotel lag pal naast de Sarthe en als wij goed toekeken zagen wij zelfs karpers van 1 meter lang zwemmen

De te volgen route lag vlakbij, en het parcour dat ik volgde was niet te zwaar en zeer prachtig. Met vele kleine wegen tussen de hagen door. Deze hagen waren mijn bondgenoten  voor mijn eeuwige strijd tegen een sterke wind, daarop nog een paar fikse regenbuien en mijn moraal zakte weer in mijn schoenen;

Moet er wel bij zeggen dat Alex en Rita mij in de gaten hielden, want ik ben ze veel tegen gekomen ( zelfs een keer in een dichtbegroeid bos en de auto was verlaten ???)

Ben ook de Loire overgestoken, maar geen kat te zien aan de grote stranden
DSC04360’t Was een mooi overgangsritje en redelijk verteerd, maar mijn grootste voldoening was het oplossen om mijn mails door te sturen, Hopelijk blijft het lukken.

Groetjes Alex Rita en René

Dag 4 – Essay – Chateauneuf de Sarthre – 138 km – 29/07/2013  DSC04348

Vol goede moed vertrokken uit de Chambre ‘d hotes na een gezellig ontbijt,  een andere weg genomen ipv naar Truus te luisteren, wat was het resultaat; ‘k zou moeten de autostrade nemen en dat is niet evident met een fiets. Ik dan maar iets anders gezocht, en wat denk je iets verder kwam ik een wegeltje tegen op een oude bedding van de spoorweg ( bij ons het wandelpad).

DSC04349Verder alles ok, tot Allencon waar ik twijfelde om het vliegtuig te nemen tot Compostela

Ik had het beter gedaan, want wat volgde waren lange, lange omhooglopende wegen waar geen einde aan kwam, maar de grootste hinder kwam van mijne oude vriend; de wind, die heeft gans het parcour met ongeveer 4 beaufort tegen mij ingebeukt.

Was ik content dat het hotel in zicht kwam, en zoals u kan opmerken had het nog een betere invloed op mijn begeleiders ( zie foto)

‘t Was voor mij tot nog toe de zwaarste rit, hopelijk volgen er betere ( normaal rijd ik nu richting kust )

Groetjes en tot morgen

Alex, Rita en René

Dag 3 – Les Andelys – Mache-Maison 137 km – 28/07/2013

DSC04346Oef, geen regen deze morgen, vertrokken onder een stralende zon en ons Truus had weer kuren, ze wilde mij op een expressweg zetten (in feite had ze gelijk want andere wielertoeristen negeerden het verbodsteken ook) voor de rest was ze feilloos

DSC04342De streek ( Normandie) heeft wel enkele kuitenbijters, de riviertjes en/of beekjes garanderen een fikse afdaling, maar ook lange en steile beklimmingen, heb er vandaag mijne buik van vol . Ik moet wel toegeven dat dit volstond om ervan bewust te worden waar de mens zijn mogelijkheden liggen (of begint de H.Jacobus mij lichtjes aan te doen beseffen?)

DSC04343DSC04344Voor de rest een prachtige streek en veel bossen ( vandaag 1 uur door een bos gereden)

De aankomst in onze chambre ‘d hotes was een verademing van schoonheid en rust (jammer genoeg kreeg ik geen verbinding met het thuisfront)

See you,

Alex, Rita en René

Dag 2 – Amiens – Les Andelys- 120 km

‘t Is niet waar hé, donder en bliksem (maar dan letterlijk) om 7 u, maar wij troosten ons dat wij maar om 9u moesten vertrekken

eens goed ontbeten om 8 u, maar om 9u was het onweer nog niet verdwenen en het regende blaasjes !

Wij zijn dan maar vertrokken, langs een hoger gelegen weide, want men

mocht de weg niet op met de fiets, uiteindelijk toch een afslag gevonden en na wat getreuzel met ons Truus ( gps; ik noem ze vrouwelijk omdat ze altijd haar gedacht wil doen en als het te ingewikkeld wordt in de stad mag je zelf je plan trekken)

Toch op de goede weg beland, de regen is gestopt, prachtige wegen

gereden maar het idee dat mijn route vlak was, heb ik moeten herzien, op en af en zelfs een berg van een 4-tal km lang met 7 % dat telt al. Bijna op het einde van de rit aangevallen geweest van donderbeestjes, heb er 501789 dood gesmeten en ben dan de tel kwijtgeraakt.

DSC04336 DSC04337 DSC04340Les Andelys is een mooi stadje, wij zijn er goed ontvangen, de accomedatie van het hotel was iets minder maar efficient en wij waren ook beschermt van een oude burcht vlak boven ons hoofd

Wij stoppen ermee en gaan goed rusten voor morgen

Groetjes Alex, Rita en René

Dag 1 – Elst – Amiens 180 km – 26/07/2013

Eerst een rechtzetting : de bijgevoegde foto’s zijn die van Alex ( de mijne kan ik niet doormailen, mijn USB kabel ligt nog thuis, morgen gebruik ik Alex zijn camera

Beste vrienden, de eerste dag is slecht begonnen, het regende oude wijven, maar ben toch vertrokken om 10.15u

Ben rap moeten stoppen om mijn bagage te beveiligen voor de regen, ook waren de wegeltjes vol modder, maw ‘k was nog maar een kwartier ver of ikDSC04326DSC04323  was al bezet tot achter mijn oren

In Doornik is het gestopt met regenen en de zon kwam erdoor, ik was wel goed getraind, maar met de regen, constante wind van voor en de laatste 70 km die op en af gingen, awel ‘k was mijne door af

Moet wel zeggen dat het prachtige wegen waren met weinig verkeer en de ontvangst in het hotel was prima

We gaan nu slapen ( 22u) dat we morgen fit zijn

Mochten er mensen willen skippen, vanaf morgen omstreeks 18 u staat de PC open onder de naam rene.rasschaert