Koninginnenrit Mallorca – dag 5

Gezien de Mallorcaboys, gisterenavond al om 20.30 uur in hun bedje lagen, alsook hetgeen deze morgen op hun ontbijtbord lag, was het te voorspellen, dat vandaag tijdens de koninginnenrit, iedereen het beste van zichzelf wou geven, teneinde een goed figuur te slaan.

De zon was al vroeg van de partij en om 9.05 werd het startschot gegeven. Het was een heuvelachtig parcours, dewelke ons na 40 km naar de eerste vernoemenswaardige col bracht. Na een eerste tussenstop in Selva, werden de bidons gevuld en was het dan ieder voor zichzelf, om het moeilijkste deel van de rit aan te vatten.

Fier op onze nieuwe uitrusting, deed het wel deugd toen enkele renners ons voorbijstaken, met de woorden: ” het zijn die van uit Het Hoekske”.

Een moment, waar ik ook in het bijzonder even bleef bij stilstaan, was de talrijke wegen, dewelke aangeduid stonden met de borden naar Compostella en moest ik terugdenken, aan onze fietsrit van 3 jaar geleden, met RenΓ©.

Na 60 km werd de beslissing genomen, om toch maar de col Reis, eerst af te dalen, om deze dan terug daarna omhoog te klauteren. Het was een lastige klim, met fantastische zichten en veel tandengeknars, doch eenmaal boven waren we uiterst gelukkig met deze knalprestatie. Dit alles gebeurde onder een stralende zon van maar liefst 35 gr. Bij de afdaling hadden we minder geluk, het regende en lag het wegdek er gevaarlijk bij, doch we daalden uiterst voorzichtig.

Met nog een 40 tal km voor de boeg, ontbond Rambo Arvid zijn duivels plan, maar bij wonder konden wij hem toch volgen. Op het laatste geraakten zijn spieren een beetje oververhit en kon hij zijn schoen niet meer uit de klikpedaal krijgen

Eind goed al goed, maar wat wel opviel was, dat hij zonder schoen naar ons hotel reed, een kampioen waardig.

De koninginnenrit gaf op de gps het volgende resultaat: bijna 150 km, in 7 uur en 5 min, met liefst 2320 hoogtemeters.

Besluit, of wat hebben we geleerd vandaag:

Arvid is de verdiende winnaar van de bollekenstrui en Keizer Luc strandt op de tweede plaats. De strijdlustige Willi op de derde plaats en Jo ziet in zijn verdere loopbaan, geen ronde crack, maar wel een klassieke wegrenner, met vele gaven, ten dienste van de ploeg.

Morgen zondag de voorlaatste rit, maar wat betreft het parcours, wordt dat pas morgen beslist, na de welverdiende nachtrust.